Jaarthema ‘Jezus leven en Zijn gerechtigheid’

Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden. (Mattheus 6:31-33)

Je wordt wakker. Het is een gemiddelde zaterdag in Nederland. Grote kans dat je jezelf de volgende vragen stelt. Wat zal ik vandaag aantrekken? Wat zal ik eten? Wat zal ik in het weekend doen? In het stellen van die vragen, het hebben van keuzes in eten, kleding, vrijetijdsbesteding, spullen die we kopen, zien we een deel van de rijkdom waarin we leven. Waren we op een andere plek geboren, in een andere tijd, een andere cultuur, een andere familie, met andere talenten etc., dan had ons leven er heel anders uitgezien. Het gevaar ontstaat dat we leven alsof het onze verdienste is: ‘mijn aarde, mijn bezit, mijn…’ De valkuil dat we op zoek gaan naar comfort in de ellende waarmee we iedere dag worden geconfronteerd. Maar als we alleen aandacht hebben voor de pijn die ons raakt en de pijn van de ander negeren, wat zegt dat dan over onze aanbidding? Ons gebed? Ons volgen?

God geniet van onze aanbidding en gebed als dit gepaard gaat met het brengen van gerechtigheid (lees Jesaja 58) . En juist in het brengen van gerechtigheid zit zoveel vreugde en kracht omdat we daardoor meer Gods liefde en genade mogen zien. God ziet de pijn van de armen, de zwakken, de weduwen, de wezen. Sterker nog, Hij identificeert zich met hen (lees Spreuken 14:31) . Jezus zei dat wat wij voor hen hebben gedaan, wij voor Hem hebben gedaan (lees Mattheus 25 31-46) . Jezus legde zijn heerlijkheid bij de Vader af om geboren te worden in een stal, op te groeien als kind van arme ouders en te leven als vluchteling op een plek die niet al te best bekend stond (lees Lucas 2:7, Mattheus 2:13-14, Lucas 2:22-24, Johannes 1:46 ) .

God heeft zijn genade en liefde aan iedereen gegeven, zichtbaar gemaakt door Jezus. Als wij ons vertrouwen daarin stellen, leidt Hij ons door Zijn Geest om meer en meer op Jezus te lijken. Jezus heeft niet alleen voor ons geleden, Hij lijdt ook met ons en zo mogen wij ook dat met de ander doen die op ons pad komt. Soms is die persoon zichtbaar in een iemand die we tegenkomen, op andere momenten onzichtbaar bv. in de producten die wij gebruiken of achter een gesloten deur van iemand in de straat. Als gemeente zijn we geroepen het licht in de wereld te zijn. Een stad die bovenop een berg ligt, kan niet verborgen blijven. We zijn dankbaar voor hoe God ons als gemeente vormt en de mooie dingen die gebeuren. We hebben zoveel van Hem gekregen, zoveel om te geven. Alleen al in onze directe omgeving worstelen mensen met armoede, eenzaamheid, gebrokenheid. Wij zijn geroepen om naar hen uit te reiken, naar hen om te zien en hen in het licht te brengen. Iedere dag brengt God mensen en situaties op ons pad en mogen we daarin van Hem getuigen. Een diep sociaal geweten en een leven uitgestort in dienstbaarheid aan anderen, vooral de armen, is het onvermijdelijke teken van echt geloof, en rechtvaardigheid is het grote symptoom van een echte relatie met God. – Tim Keller Dit jaar gaan we samen zoeken naar de betekenis van Gods gerechtigheid, het belang van gerechtigheid en hoe we in het volgen van Jezus zijn gerechtigheid mogen brengen. Heb je een idee hoe we als gemeente daarin kunnen groeien en elkaar kunnen bemoedigen, mail dan naar gerechtigheid@regenboognoord.nl

Gelukkig wie hongeren en dorsten naar gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden. (Mattheus 5:6)

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten